• nl_NL
  • de_DE_formal
  • en_GB

HOE IS DEZE ONDERWATERFOTO GEMAAKT – Snoek onderwater fotograferen #4

Last updated:

Zoveel toffe onderwaterfoto’s! Je ziet ze vaak langskomen op social media, duikwebsites en in allerlei publicaties. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe die onderwaterbeelden eigenlijk worden gemaakt? In dit blog vertel ik je hoe je een snoek onderwater fotograferen kan.
Welke camera zit erachter? Hoe zit het met diafragma, sluitertijd en ISO-instellingen? Ik vertel het je in deze aflevering van “how it’s made”.

Een snoek onderwater fotograferen

snoek onderwater fotograferen

Zum Bild im Allgemeinen:

Op deze foto zie je een snoek in het Bronsbergenmeer in Zutphen. Wij zijn lid van de duikvereniging in Zutphen, dus we duiken regelmatig in deze plas. Een van de bekende objecten onder water is een klein autowrakje dat daar is afgezonken. Het is altijd leuk om er een rondje omheen te zwemmen – niet alleen vanwege het wrak zelf, maar ook vanwege de bewoners. Dikke kans dat je een snoek tegenkomt die zich tussen de autodeuren verstopt of er net buiten hangt. Een mooie gelegenheid een om snoek onderwater fotograferen.
De snoeken in deze plas zijn over het algemeen heel relaxt en laten zich goed benaderen, wat ook goed te zien is op deze foto.
Deze foto is voor mij extra bijzonder, omdat ik er in 2024 de eerste prijs mee won in de categorie Onderwaterfotografie van de Lowland Photo Contest. De jury omschreef het beeld als “een foto die je enorm triggert en vasthoudt en écht een verhaal vertelt” – een prachtig compliment dat deze relaxte snoek absoluut verdiend heeft.

Welche Kamera wurde verwendet?

Om de snoek onderwater te fotograferen heb ik de Nikon Z8 en de 8-15mm groothoek van Nikon in een Nauticam waterhuis gebruikt. Voor de 8-15 mm groothoek gebruik ik de Nauticam 140mm optical glass fisheye poort.

Wie waren die Einstellungen der Kamera?

ISO 1250
Diafragma 10
1/100 sec sluitertijd
Ingezoomd op 15 mm

De snoek was echt super relaxt, de snoek was onderwater zo goed te fotograferen! Daardoor had ik de tijd om rustig met mijn flitsers te spelen en het licht precies zo te richten als ik wilde. Het licht komt op deze foto vanaf rechts achter de bestuurdersstoel, en ik heb geprobeerd het zo te positioneren dat de snoek mooi in de spotlight kwam te staan, zonder dat er te veel licht op de rest van het autowrak lekte.

Om dit perspectief te krijgen ben ik met mijn bovenlichaam een stukje het wrakje in gegaan, zodat mijn camera ongeveer boven de bestuurdersstoel hing. Dankzij de groothoeklens kon ik toch voldoende van het autootje meenemen in het beeld, wat bijdraagt aan de sfeer van de foto.

De snoek bleef tijdens het hele proces rustig hangen – alsof hij het allemaal wel prima vond. Ik stel mijn camera altijd handmatig in, zodat ik de instellingen optimaal kan afstemmen op het aanwezige licht en de situatie onder water.

Welche Beleuchtungstechniken wurden verwendet?

Voor de belichting heb ik de Backscatter Hybrid Flash HF-1 gebruikt.
Net als bij veel van mijn andere foto’s heb ik ook hier maar één flitser gebruikt. Het meeste licht heb ik gericht op de snoek, waarbij het flitslicht vervolgens mooi uitwaaierde over de rest van het autootje – zonder harde of storende schaduwen te veroorzaken.

Omdat ik mijn camera volledig handmatig instel, had ik volledige controle over de balans tussen flitslicht en omgevingslicht. Ik wilde graag dat er veel natuurlijk licht zichtbaar bleef door het zijraam en het voorraam, zodat de typische onderwatersfeer van het Bronsbergenmeer goed tot zijn recht kwam. Door het flitslicht zorgvuldig te doseren en te richten, kon ik het precies in balans brengen met het aanwezige licht in de plas.

Het wrak van buitenaf

Om een beter beeld te geven van de setting waarin deze foto is gemaakt, laat ik hieronder een foto zien van het autowrak van buitenaf. Dit wrak ligt op een diepte van ongeveer 5 meter en is een populaire plek in het Bronsbergenmeer vooral voor beginnende duikers. Zoals je ziet is het wrakje compact, maar zit het vol fotomogelijkheden – zeker als je zo’n relaxte snoek treft op precies de juiste plek.

snoek onder water fotograferen

Natuurlijke licht versus flitslicht

Onderwaterfotografie draait grotendeels om licht. Om goed te laten zien wat het flitslicht toevoegt aan een beeld, deel ik hieronder een vergelijkbare foto van de snoek, maar dan zonder flitslicht.

Hier zie je het verschil: zonder flitser is de snoek veel minder prominent aanwezig, en mist de foto het contrast en de diepte die het flitslicht wél creëert. Door de flits bewust te richten op de snoek en het licht gecontroleerd te laten uitwaaieren, kwam hij echt tot leven in het beeld.
Als je meer wilt lezen over de verschillen tussen flitslicht en videolicht, dan is dit blog voor jou!

snoek onder water fotograferen

Warum wurde diese Zusammensetzung gewählt?

Eigenlijk bepaalde de snoek de compositie – hij lag precies op de plek waar normaal de bijrijdersstoel zou zitten. Toen ik hem daar zag hangen, wist ik dat ik alleen nog hoefde te bepalen hoeveel van het autowrak ik in beeld wilde hebben.

Ik wilde graag het stuur meenemen in de foto, omdat het direct herkenbaar maakt dat het om een autowrak gaat. Tegelijk wilde ik voorkomen dat de bestuurdersstoel te veel afleiding zou geven. Daarom ben ik voorzichtig een stukje het wrak in gezwommen. Niet echt erin natuurlijk – het is daar niet groot genoeg voor – maar er is wel genoeg ruimte om mijn bovenlichaam en camera iets naar binnen te brengen. Zo kon ik precies de positie vinden waarbij de compositie klopte: de snoek mooi in beeld, het stuur zichtbaar, en een goede balans in de elementen zonder rommelige achtergrond.

Welche Nachbearbeitungstechniken wurden verwendet?

De foto is in Lightroom verder verwerkt. De snoek heeft iets meer helderheid gekregen en het stuur iets meer licht. Verder was er niet veel nabewerking nodig in deze foto.
Verder is er alleen helderheid toegevoegd en een beetje levendigheid.

Tot slot

Ik vind het bijzonder hoe deze foto kon uitgroeien tot een beeld dat zoveel indruk maakt. Fotograferen in een zandafgraving levert meestal geen spectaculaire beelden op, maar de combinatie van het juiste onderwerp, op de juiste plek, op het juiste moment maakte deze opname toch echt uniek.

Voor mij was het vooral een fijne, rustige duik op een bekende locatie – niets bijzonders eigenlijk. Maar wel eentje waarbij alles klopte: het licht, de compositie én de relaxte houding van de snoek.

Dat juist deze foto de eerste prijs won in de categorie Onderwaterfotografie van de Lowland Photo Contest maakt het extra speciaal. Het is voor mij een mooie bevestiging dat je ook dicht bij huis, in Nederlandse wateren, beelden kunt maken die écht een verhaal vertellen.
Je moet gewoon altijd je camera bij je hebben als je gaat duiken, je weet nooit wat je tegenkomt!

Wil je meer lezen over hoe een onderwaterfoto tot stand gekomen is? Klik dan hier!

×