Al die prachtige onderwater foto’s! Op sociale media, duikwebsites en in diverse publicaties kom je regelmatig prachtige onderwaterfoto’s tegen. Heb je je ooit afgevraagd hoe deze adembenemende beelden tot stand komen?
Welke camera werd gebruikt? Welke instellingen voor diafragma, sluitertijd en ISO werden gekozen?
Ontdek de geheimen achter het vastleggen van de perfecte onderwaterfoto en pas ze toe wanneer je zelf met je camera het water in duikt!
The underwater photo:
About the picture in general:
Het diertje op de foto is een “Bubble Coral Shrimp” een garnaaltje van ongeveer 1,5 cm groot wat leeft tussen het Bubble coral. Dat is een koraalsoort van lijkt op allemaal “bubbels”, maar ik vind het meer iets weg hebben van vingertopjes. Door de lijntjes op het koraal lijken het net vingerafdrukken.
Het garnaaltje leeft in dit specifiek soort koraal, of eigenlijk leeft het meer samen met het koraal. Het koraal biedt de garnaal bescherming in ruil voor het schoonhouden van de poliepen.
Ik vond dit beestje tijdens een duik in Dauin in de Filipijnen op ongeveer 10 meter.
Klik hier als je meer wilt lezen over duiken in de Filipijnen.
Which camera setup was used?
Ik heb deze foto gemaakt met de Sony a6500 met de 16-50 mm lens in combinatie met een macro wetlens, de Nauticam Macro Converter (SMC-1)
Deze lens kan ik voor op het Fantasea onderwaterhuis draaien, zodat ik meer vergroting in het beeld krijg. Daarnaast kan ik ook veel dichterbij focussen, zodat ik het kleine beestje van 1,5 cm goed beeldvullend op de foto krijg.
What were the settings of the camera?
ISO 100
Diafragma 20
1/125 sec shutterspeed
Manual settings
Ingezoomd op 50 mm
Door diafragma 20 te kiezen kon ik voldoende scherptediepte in de foto krijgen zodat de kop van de garnaal goed scherp zou zijn. Je kunt zien dat het achterlijfje en het koraal in de voor- en achtergrond nog wazig zijn. Zo krijgt de foto een prettige scherpte en springt de garnaal mooi uit de foto.
What lighting techniques were used?
Voor de belichting heb ik de Backscatter mini met snoot gebruikt. Doordat de Bubble Coral Shrimp tussen de popliepen van het koraal zat, kon ik deze flitser met zijn smalle lichtstraal goed richten.
Op deze manier kon ik de garnaal goed uitlichten en de “bubbels” als omlijsting van de garnaal ietsje donkerder houden. Nog een extra fotografie techniek om het onderwerp meer uit de foto te laten springen.
Why was this composition chosen?
Ik had in dit geval niet zo heel veel keuze. De garnaal zat op zijn plekje en bleef daar zitten. Dat was natuurlijk heel mooi, want soms kruipen beestjes bij het maken van een foto iets verder terug in hun schuilplekje en zijn ze lastiger te fotograferen.
Omdat ie-zat-waar-ie-zat had ik niet veel keuzes. Mede door de beperkte scherpstellings-afstand van de lens was er niet veel te schuiven in compositie.
Ik kon gebruik maken van de koraal poliepen om de garnaal heen waardoor de garnaal een natuurlijke “omlijsting” kreeg.
What post-processing techniques were used?
De foto is in Lightroom verder verwerkt.
De kleurtemperatuur is wat aangepast, iets meer magenta en iets meer blauw.
De contrasten zijn iets verhoogd.
De wittinten zijn iets verhoogd, zodat de kop van de garnaal iets meer in het oog springt.
Als laatste nog iets meer helderheid en iets levendigheid.
Met de spothealing brush zijn nog wat zandkorreltjes van het koraal weggewerkt.