Zoveel toffe onderwaterfoto’s! Je ziet ze vaak langskomen op social media, duikwebsites en in allerlei publicaties. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe die beelden eigenlijk worden gemaakt?
Welke camera zit erachter? Hoe zit het met diafragma, sluitertijd en ISO-instellingen?
In deze aflevering van “How it’s made” laat ik je zien hoe ik deze foto van een zeewolf heb gefotografeerd – een vis die al een tijdje op mijn wishlist stond.
De onderwaterfoto: Zeewolf fotograferen in Noorwegen

About the picture in general:
Deze foto is gemaakt in de zomer van 2024 in Saltstraumen, Noord-Noorwegen. Het zijn twee wolffish die samen een nest maken onder een rots. Zodra het vrouwtje haar eieren heeft gelegd, vertrekt ze en blijft het mannetje alleen achter om maandenlang voor de eieren te zorgen.
Wat ik daar zo fascinerend aan vind: hij verlaat zijn hol niet en eet alleen wat toevallig voor zijn neus voorbij komt. Ongelooflijk eigenlijk. Wat een toewijding.
En ja, wat een vader!
Which camera setup was used?
Ik fotografeerde deze zeewolf met de Nikon Z8 en de Nikon 8-15mm groothoek in een Nauticam water housing. Voor deze lens gebruik ik de Nauticam 140mm optical glass fisheye dome.
What were the settings of the camera?
ISO 2000
Diafragma 11
1/100 sec shutter speed
Manual settings
Zoomed in at 14 mm
Voor het maken van deze foto was niet veel tijd. de stromingen van Salstraumen zijn enorm. Je kunt er alleen op de kentering duiken en zelfs dan is de stroming stevig.
There is not much time to spend with camera settings.
These fish were deep and dark.
At a distance, I was able to hold onto a rock to avoid being pushed further by the current and quickly take a test shot on the rock in front of me.
I then tried to get into the best position and let myself drift past the fish.
What lighting techniques were used?
For lighting, I used the Backscatter Hybrid Flash HF-1 .
I chose to bring only one light because in the high current I can control one flash better than two. This flash has enough light range in width to expose enough of the photo with one light when I focus close.
The light doesn't reach the corners of the photo optimally, but I don't find that a problem at all.
Why was this composition chosen?
There was not that much choice, I depended on how fast I could push off and aim my light into the den before I was already driven past in the current.
I wanted to get as close as possible, hoping the fish would stay put and I could shine the light under the rock.
I therefore chose the simplest composition, straightforward. There was no time for anything else.
What post-processing techniques were used?
The photo was further processed in Lightroom. The photo was slightly overexposed due to the flash, so I set the exposure back slightly.
Other than that, only brightness has been added and a bit of vibrancy.
Tot slot: zeewolf fotograferen – een wens in vervulling
I am totally happy with this picture! The catfish was high on my ‘to-shoot list’
I had seen a wolffish in Iceland before, but unfortunately did not have the opportunity to take a good photo then. I had several possibilities of this photo in mind and am very happy that I was able to take one of them.
Het duiken in de hoge stromingen van Salstraumen zijn niet gemakkelijk, je kunt daar niet zomaar gaan duiken zonder verstand te hebben van de getijden en de stromingen.
Fredric and Borghild of Nord & Ne guided us safely through the currents and also made sure we saw beautiful marine life.
When you read this: thanks again guys!
