• nl_NL
  • de_DE_formal
  • en_GB

Hoe is deze onderwaterfoto gemaakt – no. 1

Last updated:

Je komt overal prachtige onderwaterfoto’s tegen. Terwijl je door je social media scrolt, op je favoriete website over duiken en in magazines en folders.
Heb je je ooit afgevraagd hoe die adembenemende onderwaterfoto’s tot stand komen?
Met welke camera is de foto genomen, Welke camera instellingen zijn er gekozen? Wat doen ze toch met diafragma, sluitertijd en ISO?

Ontdek welke factoren een rol spelen bij het maken van een zo perfect mogelijke foto en maak er gebruik van als jezelf het water in duikt met je camera!

De onderwaterfoto:

hoe is deze onderwaterfoto gemaakt

Over de foto in het algemeen:

Deze foto is op 5 oktober 2022 gemaakt op Gozo, het kleinere eiland naast Malta. De duikstek heet Xlendi Bay.
De tunnel is 80 meter lang en ongeveer 8-10 meter diep.

Welke camera setup is gebruikt?

Ik fotografeerde in deze tijd met de Sony a6500 met de 16-50 mm lens.
De camera zat in een Fantasea onderwaterhuis met bijbehorende poort voor de lens.
Om meer groothoek te hebben gebruikte ik de UWL-09 Wide Angle Wetlens.
Twee iDivesite Symbiosis lampen zaten op het waterhuis, maar zijn niet gebruikt.

Wat waren de instellingen van de camera?

ISO 1000
Diafragma 6.3
1/125 sec sluitertijd
Manuele instellingen
Ingezoomd op 28 mm

De foto heeft veel contrast, met de donkere delen in de schaduw in de voorgrond van de tunnel en een heel licht deel richting de uitgang van de grot. Het was die dag een bewolkte dag, wat hielp om de hooglichten laag te houden in het water buiten de tunnel.

Door een lager diafragma te kiezen kon ik voorkomen dat ik een nog hogere iso moest gebruiken. Met diafragma 6.3 krijg ik met de Sony a6500 wel wat onscherpte in de hoeken van de foto, maar omdat de hoeken in de foto toch donker zouden worden vond ik dat geen probleem. Zo kon ik de juiste camera instellingen kiezen voor deze foto.

Welke belichtingstechnieken werden gebruikt?

Het licht wat van buiten de tunnel naar binnen scheen gaf de perfecte straal licht om het fotomodel in de spotlight te zetten. Doordat het licht op de bodem van de tunnel schijnt, is er een goede separatie, zodat de duiker niet wegvalt in de schaduwen.

Waarom is er voor deze compositie gekozen?

Ik heb een aantal verschillende opnames gemaakt met verschillende composities en posities van de duiker. Mijn voor de hand liggende keuze was de duiker in het midden van het licht te plaatsen. Daar werd de compositie niet spannender van en de duiker werd naar mijn smaak te centraal weergegeven.
Door de camera iets opzij te richten werd de ingang van de tunnel minder centraal en door de duiker de zonnestralen in te laten zwemmen en meer afstand te creeren ontstond deze compositie.

Welke nabewerkingstechnieken zijn gebruikt?

De foto is in Lightroom verder verwerkt. De balans tussen hooglichten en schaduwen zijn versterkt door de hooglichten terug te brengen en de schaduwen iets op te lichten.
Contrast en helderheid zijn verhoogd om de details van de wanden van de tunnel te versterken.

Meer zien in deze serie:

Hoe is deze onderwaterfoto gemaakt – No. 2

×