• nl_NL
  • de_DE_formal
  • en_GB

Hoe is deze onderwaterfoto gemaakt #3

Zoveel toffe onderwaterfoto’s! Je ziet ze vaak langskomen op social media, duikwebsites en in allerlei publicaties. Maar heb je je ooit afgevraagd hoe die onderwaterbeelden eigenlijk worden gemaakt?
Welke camera zit erachter? Hoe zit het met diafragma, sluitertijd en ISO-instellingen?Ik vertel het je in deze aflevering van “how it’s made”.

De onderwaterfoto:

zeewolf fotograferen

Over de foto in het algemeen:

Deze foto is in de zomer van 2024 gemaakt in Saltstraumen in Noord Noorwegen. Het zijn twee zeewolven, die samen hun nest maken in een klein hol onder een rots. Zodra het vrouwtje de eieren gelegd heeft gaat ze weg en blijft het mannetje om de eieren te bewaken en te beschermen.
Het duurt lang voor de eitjes uitkomen, afhankelijk van de watertemperatuur kan het maanden duren. Al die tijd verlaat het mannetje zijn hol niet.
Ik vind dat zo interessant, hij eet dus alleen wat voor zijn nest voorbij komt en gemakkelijk te pakken is. Wat een vader! <3

Welke camera setup is gebruikt?

De foto van de Zeewolven is gemaakt met de Nikon Z8 en de 8-15mm groothoek van Nikon in een Nauticam waterhuis. Voor de 8-15 mm groothoek gebruik ik de Nauticam 140mm optical glass fisheye poort.

Wat waren de instellingen van de camera?

ISO 2000
Diafragma 11
1/100 sec sluitertijd
Manuele instellingen
Ingezoomd op 14 mm

Voor het maken van deze foto was niet veel tijd. de stromingen van Salstraumen zijn enorm. Je kunt er alleen op de kentering duiken en zelfs dan is de stroming gigantisch.
Er is niet veel tijd om met camera instellingen bezig te zijn.
Deze vissen zaten diep en donker.
Op een afstandje kon ik me vasthouden aan een rots om niet door de stroming verder geduwd te worden en snel een testshot op de rots voor me te maken.
Vervolgens heb ik geprobeerd om op de beste positie te komen en me aan de vissen voorbij te laten drijven.

Welke belichtingstechnieken werden gebruikt?

Voor de belichting heb ik de Backscatter Hybrid Flash HF-1 gebruikt.
Ik koos ervoor om maar één licht mee te nemen omdat ik in de hoge stroming één flitser beter onder controle kan houden dan twee. Deze flitser heeft genoeg lichtbereik in de breedte om met één licht genoeg van de foto te belichten als ik close focus.
Het licht bereikt de hoeken van de foto niet optimaal, maar dat vind ik helemaal geen probleem.

Waarom is er voor deze compositie gekozen?

Er was niet zo veel keuze, ik was afhankelijk van hoe snel ik af kon drukken en mijn licht in het hol kon richten voor ik in de stroming alweer voorbij gedreven was.
Ik wilde zo dichtbij als mogelijk, in de hoop dat de vissen zouden blijven zitten en ik het licht onder het rotsje kon laten schijnen.
Ik heb daarom de meest simpele compositie gekozen, recht-toe-recht-aan. Voor iets anders was geen tijd.

Welke nabewerkingstechnieken zijn gebruikt?

De foto is in Lightroom verder verwerkt. De foto was iets overbelicht door de flitser, waardoor ik de belichting iets terug gezet heb.
Verder is er alleen helderheid toegevoegd en een beetje levendigheid.

Tot slot

Ik ben helemaal gelukkig met deze foto! De zeewolf stond hoog op mijn “te-schieten-lijstje”
Ik had al eens eerder een zeewolf gezien op IJsland, maar had toen helaas niet de gelegenheid om een goede foto te maken. Ik had een aantal mogelijkheden van deze foto in gedachten en ben heel blij dat ik daar eentje van kon maken.
Het duiken in de hoge stromingen van Salstraumen zijn niet gemakkelijk, je kunt daar niet zomaar gaan duiken zonder verstand te hebben van de getijden en de stromingen.
Fredric en Borghild van Nord & Ne hebben ons veilig door de stromingen geleid én heeft er ook nog voor gezorgd dat we prachtig onderwaterleven zagen.
When you read this: thanks again guys!

×